Nej Tak udviklingen i opbremsning

Posted on Posted in FK Distribution, Nej Tak til reklamer, Nyeste, Postdanmark

Opsummering af udviklingen i Nej Tak reklamer i den danske befolkning:

  • Tendens til opbremsning i udviklingen
  • Nej Tak+ påvirker i mindre grad udviklingen
  • Husstandsomdelinger er stadig Danmarks største mediekanal
  • Nej! Tilbudsavisen er ikke død!
  • Knap 2 millioner husstande modtager husstandsomdelte reklamer adresseløst gennem PostNord og FK
Grafen beskriver udviklingen i nej tak til reklamer for husstandsomdelte og adresseløse forsendelser op til januar 2017
Udviklingen i Nej Tak til reklamer for husstandsomdelte og adresseløse forsendelser, pr. 17. januar 2017

Der er en svag s-kurve under udvikling illustreret ved den røde stiplede linje. Det kan tyde på at udviklingen af Nej Tak husstande er under opbremsning. Endnu er det for tidligt at konkludere fuldt ud, men tendensen er der og det giver nogle interessante perspektiver. Ser vi på tallene i segmenter er “Nej Takkerne” først og fremmest et byfænomen med over 60% i Storkøbenhavn som det højeste niveau. Dernæst er Nej Tak grupperne fordelt i større klynger, hvor indtægt eller alder spiller en rolle. De rigeste melder fra og er ikke interesserede i tilbud og de helt unge melder også fra, men nogle hopper på igen senere, hvilket er interessant.

Tilbudsavisens død?                    

At erklære tilbudsavisen for død er nok mere en snak om PR end om at man ligefrem kan påstå at kanalen adresseløse husstandsomdelinger har mistet sin relevans. Det er at tage munden for fuld. Der er stadig over 1,3 millioner husstande at kommunikere til og lægger man FK’s ca. 650.000 ”NejTak+” husstande stiger det til knap 2 millioner. Det er større end nogen anden kanal i Danmark – Så lad os holde fokus på det og glemme snak om døde tilbudsaviser. Vi elsker vores reklamer i Danmark på godt og ondt.

Sammenhængen mellem Nej Tak og Nej Tak+

Ved introduktionen af ”NejTak+” steg vækstraten væsentligt i PostNords Nej Tak husstande, lige indtil fornylig. Efter en tid med pæne vækstrater ser det ud til at ”Nej Tak+” produktet er i afmatning. Det er ikke noget som kan verificeres, da der ikke foreligger konkrete tal fra FK. Danmark har dog et stabilt antal husstande. Det er en black box, hvor den ene tager fra den anden. I dette tilfælde er faldet i væksten på Nej Tak således udtryk for at ”NejTak+” sandsynligvis også falder i vækst. I forskellige kundecases ses det at, særligt i byerne, er væksten i Nej Tak tæt på at matche væksten i ”Nej Tak+”. Der er derfor delvis hold i konklusionen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *